Skip to content

#MeetOurTeam – Maria

#MeetOurTeam – Maria

Vi vil gerne vise nogle af vores superhelte igennem det, som vi har kaldt
#MeetOurTeam. Mød Maria!

Navn: Maria Forsberg Kristoffersen
Alder: 35 år
SYSCO-kontor: Oslo
Stilling: Afdelingsleder og projektleder
Kommer fra: Opvokset i Tønsberg, men har boet i Oslo de sidste 10 år.
År i SYSCO:1 år

Hvad arbejder du med i SYSCO, og hvilke teknologier bruger du?

Jeg arbejder både som afdelingsleder for Project & Business Delivery samt projektleder. Lige nu arbejder jeg for en stor aktør i energibranchen i Norge. Her er der mange processer, der skal være på plads for at opnå en god programimplementering hos kunden, såsom migration, integrationer, testkørsler og træning.

Gennem min rolle lærer jeg forskellige sprog og rammer at kende såsom React, Vue og .Net. Jeg kan godt lide at arbejde tæt sammen med udviklerne, da det giver mig et godt overblik over, hvad der er godt på vej og hvad der må ændres. Ikke desto mindre er min hovedopgave at bruge projektlederens værktøjskasse til at styre skibet i den rigtige retning. Jeg synes, den agile tilgang til produktudvikling og projektledelse har mange gode elementer. Kontrol og styring undervejs er vigtig, men det er endnu vigtigere at levere det rigtige produkt.

Hvad mener du egentlig præcis med den “agile tilgang”, du nævner ovenfor?

Det kommer fra det engelske ord agility, hvilket betyder let eller smidighed. Det handler om at arbejde mere smidigt og ændre tankesæt – tilpasningsevne og menneskeligt fokus. Være lydhør og efterspørge om feedback. Når vi arbejder smidigt, arbejder vi i korte cyklusser med løbende vurderinger for hurtigt at kunne tilpasse os ændringer. Vi værdsætter de mennesker, der skaber processen, mere end selve processen. Medlemmerne af et team er individer med unikke kompetencer, der ændres efter behov.

Hvordan ser din arbejdsdag typisk ud?

Min arbejdsdag er meget varieret, og det afhænger en hel del af de forespørgsler, der kommer ind i min indbakke, hvad enten det er fra kunder eller kolleger. Jeg kan godt lide at arbejde med konkrete opgaver, men også arbejde med langsigtede mål og strategier. I min todelt rolle får jeg muligheden for begge dele. Jeg synes det er sjovt at have flere initiativer i gang, hvilket jeg også har lige nu. Nogle af de bedste initiativer kræver, at du arbejder med nye kolleger, hvilket giver dig ny indsigt og andre perspektiver.

Hvad driver dig på arbejdet og i din rolle, hvad er det sjove?

Jeg drives af samtaler med mine kolleger, som giver læring og gode afklaringer. At vide, at du tager et skridt i den rigtige retning som et team, er motiverende og vigtigt. Jeg elsker at arbejde i et team, hvor folk både supplerer og udfordrer hinanden på en god måde.

Hvad er det bedste ved at arbejde hos SYSCO?

De bedste er bestemt mine kolleger. Alle jeg arbejder med er imødekommende, hjælpsomme og har masser af humor. For mig er det essensen af et godt kollegaskab. Jeg kan også godt lide den indflydelse, du har i SYSCO. Det faktum, at du kan banke på døren til vores administrerende direktør Dagfinn og snakke, synes jeg er fantastisk.

Maria

Du skrev for nyligt et blogindlæg, der blev offentliggjort i avisen. Kan du sige noget om dette indlæg?

Blogindlægget var en idé, jeg har spundet på i et stykke tid. Da jeg så dokumentaren om Barbie-koncernen på NRK, var jeg selv midt i en voldsom digital transformation på mit foregående job. Jeg var en af ​​flere teamledere i en større IT-afdeling, som alle kendte til de organisatoriske kulturelle mekanismer, der fungerer i en så omfattende proces. Ændring er altid vanskelig. Alle kan være enige om intentionerne bag en ændring, men når det så indebærer ændringer på individuelt niveau, “vil kultur hurtigt spise strategi til morgenmad”.

Læs blogindlægget: “Hvad kan Barbie 2.0 lære os om digitalisering?” (blogindlægget er på norsk).

Du har også været med til at introducere konceptet Friday lunch Learnings i SYSCO – kan du fortælle os lidt mere om, hvad det er?

Friday lunch Learnings er et socialt initiativ til at dele viden og opbygge netværk på tværs af vores forretningen. Planen er, at vi mødes online via Microsoft Teams ved frokosttid hver fredag ​​for at lytte til en kollega, der taler om et frivilligt emne, som han eller hun er involveret i. Det kan være alt fra at gennemgå et spændende projekt, vi arbejder på – til tip og tricks om, hvordan man giver en god præsentation. Pointen er, det skal være varierende – alle skal være i stand til at deltage (og bidrage), og det skal være ret let at fordøje, så kolleger får spændende pointer på samme tid som de spiser frokost.

Hvad foretrækker du?
Android eller iPhone? iPhone
iTunes eller Spotify? Spotify
Streaming eller flow-tv? Streaming
Podcast eller Radio? Podcast
Ringe eller SMS? Ringe
Emoji eller tekst? Tekst
Snapchat eller InstagramInstagram

Hjemmekontor eller kontor på arbejde?

Gerne en kombination. Jeg kan godt lide den fleksibilitet og mulighed, det giver at arbejde hjemme i en hektisk hverdag med små børn. I SYSCO er der stor tillid til medarbejderne på arbejdsstedet (også før Covid-19). Jeg tror, ​​at arbejdsgivere, der tilbyder denne form for fleksibilitet, betragtes som mere attraktive end dem, der ikke gør det. Det handler om at turde slippe kontrollen og opbygge tillid til medarbejderne. Jeg tror, ​​at brugen af ​​et hjemmekontor får os til at arbejde mere. Jeg bemærker selv, hvor let det er at sætte sig ned foran pc’en om aftenen for at “tjekke e-mail indbakken”.

Er der noget andet sjovt, vi bør vide om dig?

Nu fortæller jeg noget, som ikke engang min mand ved om mig! Som barn spillede jeg klaver og havde en stor drøm om at blive professionel pianist. Planen var at udarbejde et speciale med alle Edvard Griegs store klaverkompositioner. Drømmen sniger sig tilbage hver gang jeg lytter til et af hans værker – som jeg elsker.

Derudover elsker jeg at løbe, og jeg skal helst løbe hver dag for at rydde hovedet og slappe helt af. Om lørdagen tager jeg ofte en tur med begge børn i cykelvognen, da det også fungerer perfekt til jogging.

Back to top