Skip to content

Chatbot

Hvad er en chatbot? 

En chatbot er et stykke software, som du kan tale med via en chat-grænseflade. Du kan chatte med boten via tekst eller stemme, og den kan udføre forskellige opgaver uden at et menneske er involveret.

Chatboten kan således simulere en menneskelig samtale, og kommunikere med den via et websted, i en applikationer eller besked tjeneste som Messenger.

Ordet chatbot kommer fra «chat», som på dansk betyder digital samtale og «bot», som i «robot». I denne sammenhæng omtales robotter ofte som kunstig intelligens eller AI. De fleste kender sikkert chatbots såsom Siri (Apple), Alexa (Amazon) og Google Assistant.

Der findes overordnet to typer chatbots på markedet – med og uden kunstig intelligens. Chatbots uden kunstig intelligens er baseret på et sæt regler og foruddefinerede kommandoer. Den kan kun reagere på specifikke opgaver. Chatbotsne, som er baseret på maskinlæring og kunstig intelligens, er derimod i stand til at forstå komplekse anmodninger og gradvist forbedre kvaliteten af ​​svarene.

SYSCO og Chatbot 

SYSCO har sin egen Chatbot kaldet Elivia. Elivia er ekspert i energibranchen og er integreret med en række systemer, der får hende til at vide en helt masse, og dermed kan Elivia automatisere mange opgaver, der ellers skal udføres manuelt af medarbejdere, såsom at bestille el-abonnementer og ændre faktureringsadresser mm.

Læs om Elivia, SYSCOs digitale kundechef her >

Relaterede ord: 

Back to top