Skip to content

Disaster Recovery

Hvad er Disaster Recovery?

«Fail to plan – plan to fail» er et udtryk, der virkelig gælder når det kommer til Disaster Recovery. For mange virksomheder er det en stor udfordring at håndtere stigningen i mængden af ​​data der indsamles, behandles, overføres og lagres både internt og i eksterne datacentre. Med store og kritiske mængder af data øges risikoen for nedbrud nemlig også.

Disaster Recovery (DR) betyder at have retningslinjer, procedurer og værktøjer, der gør det muligt for virksomheder at genoprette ​​kritiske systemer og IT-infrastruktur så hurtigt som muligt efter en natur- eller menneskeskabt katastrofe.

Disaster Recovery handler om begivenheder, der er alvorlige, og som kan være så betydningsfulde, at de kan forstyrre eller stoppe kritiske forretningsoperationer i en periode.

Typer af katastrofer kan være:

  • Cyberangreb som malware, DDoS og ransomware-angreb
  • Sabotage
  • Strømsvigt
  • Udstyrsfejl
  • Epidemier eller pandemier, såsom COVID-19
  • Terrorangreb eller trusler
  • Arbejdsulykker
  • Orkaner, jordskælv osv.

Hvis man ikke har en plan for Disaster Recovery kan det være katastrofalt, hvis uheldet skulle ske. Mange virksomheder vender aldrig tilbage til deres tidligere drift efter en katastrofe, så derfor bør alle virksomheder have en plan for krisehåndtering som en del af deres forretningsstrategi.

For at forberede sig på Disaster Recovery foretager virksomheder ofte en grundig analyse af deres systemer og sørger for at have et formelt dokument, hvor man har en klar procedure, som man skal følge – en såkaldt katastrofeplan. At tænke på katastrofer, før de sker, og udarbejde en plan for, hvordan man skal reagere, kan give mange fordele. Det øger bevidstheden om potentielle afbrydelser og hjælper en virksomhed med at prioritere sine forretningskritiske funktioner.

Inden en virksomhed kan bestemme sine Disaster Recovery-strategier, skal man først analysere eksisterende aktiver og prioriteter. To forskellige analyser spiller normalt en rolle ved DR’s beslutningsprocesser:

  • Risikoanalyse eller risikovurdering er en vurdering af alle potentielle risici virksomheden kan stå over for. Vurderingen skal identificere potentielle trusler og afgøre hvem eller hvad disse trusler vil skade, og på baggrund at dette oprette procedurer, der tager hensyn til disse risici.
  • Business Impact Analysis (BIA) vurderer effekten af ​​den ovenfor identificerede risiko for forretningsdrift. En BIA kan hjælpe med at forudsige og kvantificere omkostninger, både finansielle og ikke-finansielle. Den undersøger også konsekvenserne af forskellige katastrofer for forretningssikkerhed, finansiering, marketing, omdømme, juridsk overholdelse og kvalitetssikring.

Vigtige parametre at tænke på ift. Disaster Recovery:

  • Gendannelse af datacenter
  • Netværksgendannelse
  • Virtualiseret genopretning af katastrofer
  • Cloud -katastrofegenopretning
  • Disaster Recovery as a Service (DRaaS)

SYSCO og Disaster Recovery:

SYSCO leverer Managed Services og overvågning til adskillige teknologier herunder Oracle, MS SQL, MySQL, PostgresSQL, Kafka, Elasticsearch osv. Vi leverer både on-prem og cloud løsninger.

Vi har specialiseret os i hybrid cloud-løsninger, opsætning og drift af forretningskritiske løsninger og overvågning af databaser. SYSCO har stor erfaring med miljøer med høj tilgængelighed, hvor vi hjælper både små og store kunder med at finde den rigtige løsning til den rigtige pris.

Læs om vores Managed Services løsning her >

Relaterede ord:

Back to top